Znajdź na stronie
Modyfikacja: 2017-02-15
Przejdź do treści

Menu główne:

Europejskie projekty

O szkole > Projekty i konkursy

Comenius - Crossing the Barriers [Przełamywanie Barier] Nowy projekt realizowany w naszej szkole razem z partnerami Z Niemiec, Austrii i Wielkiej Brytanii dalej...

Comenius - Europa w naszych rękach to program zakładający dotarcie ku pełni polepszającej życie przyjaźni między ludźmi poprzez budowanie poczucia własnej wartości i zaufania we własne siły.
To projekt realizowany w ramach programu Comenius przez osiem szkół z siedmiu krajów europejskich: z Niemiec, Rumunii, Polski, Bułgarii, Hiszpanii, Grecji i Turcji. Pierwsze spotkanie przedstawicieli szkół z Niemiec, Hiszpanii, Rumunii i Polski na seminarium kontaktowym w Mayschoss w Niemczech w roku 2008 zaowocowało rozpoczęciem realizacji projektu we wrześniu 2010 roku. Realizacja projektu trwała 2 lata i zakończyła się w 2012 roku.
Wszystkie szkoły biorące udział w projekcie były zarówno ośrodkami specjalnymi jak i szkołami realizującymi obowiązek kształcenia, do których uczęszczają dzieci upośledzone, ubogie, z rodzin imigrantów albo rodzin społecznie odrzucanych. Wielu z tych uczniów zagrożonych jest odrzuceniem z powodów rasowych bądź ksenofobii, gdyż brakuwało im poczucia własnej wartości i zaufania we własne siły. W projekcie sprawdziliśmy efektywność elementów sztuki teatralnej i cyrkowej, jako instrumentów służących rozwojowi zaufania we własne siły i poczucia własnej wartości wśród uczniów. Celem było także podniesienie poziomu ich motywacji do samodzielnego uczenia się i rozwoju umiejętności społecznych. Grupy uczniowskie bierące udział w projekcje różniły się wiekiem, indywidualnym poziomem rozwoju, narodowością i środowiskiem społecznym, w którym żyją. Nauczyciele i uczniowie uczyli się profesjonalnych technik cyrkowych, jako sposobu wyrażania uczuć poprzez siłę własnego ciała, bez używania mowy. Została stworzona europejska baśn. Główny bohater baśni musiał się zmierzyć z różnymi wyzwaniami, aby rozwinąć się z dziecka w dojrzałego mieszkańca Europy. Tą opowieść odegrali uczniowie z krajów uczestniczących w projekcie w końcowym cyrkowym przedstawieniu, otwartym dla publiczności. Uczestnicy przenieśli swoje doświadczenia do ich codziennego życia szkolnego, jako metody uczenia się różnych przedmiotów oraz stały element programów nauczania.
Ogólne cele naszego projektu:
* rozwinięcie poczucia własnej wartości związanego z językiem ciała i komunikacją poprzez doświadczenie własnej siły sprawczej i publicznej prezentacji
* wzmożenie motywacji: uczniom wolno zdobywać własne doświadczenia poprzez samodzielne wykonywanie rzeczy w obszarze pedagogicznie określonej sytuacji, co daje im zwrotną informację, co do ich własnych możliwości rozwoju.
* zachęcenie do wspólnoty i integracji poprzez współpracę uczniów o różnych zdolnościach i umiejętnościach.
* uczenie się poprzez doświadczenie własnego ciała i zmysłów oraz poznanie jego relacji w odniesieniu do fizyczności innych osób.
Szczegółowe cele projektu i problemy podejmowane w trakcie jego realizacji:
* poczucie jedności pomiędzy osobami w różnych krajach, rozwijane poprzez wysyłanie pocztówek, e- maili, kontakt za pomocą Internetu (Skype)
* poznanie charakterystycznych baśniowych opowieści z różnych krajów i wybranie typowej narodowej baśni, która przedstawiałaby rozwój poczucia własnej wartości i zaufania we własne siły swego bohatera.
* porównanie różnych narodowych baśni i odkrywanie podobieństw między nimi w trakcie wspólnej pracy w wielokulturowych zespołach, wypracowanie podstawowej struktury wspólnej Europejskiej baśni.
* zbudowanie opowieści z wstępem i zakończeniem, która połączyłaby wszystkie kraje uczestniczące w projekcie
* uczenie się o technikach cyrkowych, aby stały sie one elementem prezentacji naszej wspólnej Europejskiej opowieści.
* prezentacja cyrkowa na scenie, która będzie rozpowszechniana w formie płyt DVD, broszur i czasopism
* wdrożenie metod pedagogiki cyrkowej w obrębie szkół uczestniczących w projekcie i kontynuowanie Europejskiej współpracy poprzez wydawanie corocznego czasopisma

Pitagoras 2007 – Program pomocy osobom z uszkodzeniem słuchu

Informacja o zakupie urządzeń w roku 2009 przez Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Niesłyszących i Słabołyszących w Lublińcu w ramach programu Pitagoras 2007 dofinansowanych przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
Pozyskanie środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach programu „Pitagoras 2007 – program pomocy osobom z uszkodzeniem słuchu” umożliwiło kompleksowe wyposażenie w roku szkolnym 2009/2010 klasopracowni technologii żywienia       (nr 1.8) w indywidualne urządzenia akustyczne wspomagające słyszenie oraz specjalistyczny sprzęt elektroniczny i oprogramowanie.
System FM klasowy obejmujący:

  •  nadajnik – 1 sztuka,

  •  odbiornik – 16 sztuk.

Są to urządzenia wspomagające słyszenie, działające na FM, będącymi indywidualnymi urządzeniami akustycznymi wzmacniającymi dźwięki zwiększają percepcję słuchową uczniów niedosłyszących, umożliwiając im tym samym prawidłowy udział w realizowanym procesie dydaktyczno-wychowawczym.
Specjalistyczny sprzęt elektroniczny i oprogramowanie, poszczególne elementy służące jego uzasadnionej rozbudowie, wpółpracujące ze sobą, obejmujące:

  • tablicę interaktywną z oprogramowaniem,

  • projektor multimedialny,

  • podstawę do tablicy interaktywnej,

  • kserokopiarkę.


Tablica Interaktywna SMART Board 680 wraz z projektorem i kserokopiarką, stanowiąc jedną całość pozwalają na:

  • wykorzystanie tablicy jako tradycyjnej tablicy suchościeralnej, ekranów projekcyjnych, tablicy samokopiującej oraz tablicy interaktywnej,

  • wszechstronną obsługę tablicy za pomocą klawiszy funkcyjnych,

  • możliwość prezentacji dowolnego obrazu cyfrowego,

  • pisanie na tablicy atramentem cyfrowym na aplikacjach, stronach sieciowych i materiałach wideo,

  • zapisanie swojej pracy w oprogramowaniu SMART Board jako zrzut z ekranu, modyfikowanie i wartościowanie jej,

  • wydrukownie i powielanie materiałów dydaktycznych,

  • dodanie przyszłych aktualizacji osprzętowych, takich jak przycisk sterowania projektorem.

Celem podjętych działań na rzecz  pozyskanie środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach programu „Pitagoras 2007 – program pomocy osobom z uszkodzeniem słuchu” było:

  • unowocześnienie procesu nauczania uczniów niesłyszących i niedosłyszących kształcących się w zawodzie  technik organizacji usług gastronomicznych i kucharz,

  • podniesienie atrakcyjność, jakość i efektywności procesu nauczania uczniów niesłyszących i niedosłyszących,

  • wyrównanie dysproporcji w osiągnięciach edukacyjnych uczniów z dysfunkcją  słuchu kształcących się w zawodach technik organizacji usług gastronomicznych i kucharz, którzy w trakcie procesu kształcenia znajdują  się w gorszych warunkach niż słyszący, jeśli chodzi o poznanie zewnętrznego świata i przygotowanie do życia społecznego, w tym do wykonywania zawodów w których się kształcą,

  • zwiększenie szans edukacyjnych uczniów niepełnosprawnych słuchowo w osiągnięciu pozytywnych wyników z egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe zarówno w części praktycznej, jak i teoretycznej,

  • wspomożenie niesłyszących i niedosłyszących absolwentów PSZS w sprostaniu w przyszłości wymaganiom i konkurencji na rynku pracy w dorosłym życiu.

Realizacja przedsięwzięcia przyniesie efekty dla:
a) uczniów:

  • zwiększy ich percepcję słuchową, umożliwiając tym samym prawidłowy, aktywny udział uczniów w realizowanym procesie dydaktyczno-wychowawczym,

  • ułatwi odbiór  prowadzonych zajęć dydaktycznych,

  • umożliwi lepsze opanowanie wymaganych treści nauczania poprzez wizualizację zadań zbliżonych do tych, które wykonywane są na stanowisku pracy,

  • umożliwi efektywniejsze przygotowanie się do wykonywania wyuczonego zawodu,

  • wyrówna dysproporcje w osiągnięciach edukacyjnych w porównaniu z osobami słyszącymi, w zakresie poznania zewnętrznego świata, przygotowania do życia społecznego i wykonywania zawodów;

b) rodziców:

  • efektywniejsze przygotowanie ich dzieci do sprostania wymaganiom i  konkurencji na rynku pracy ze słyszącymi w dorosłym życiu;

c) nauczycieli:

  • unowocześni proces nauczania uczniów niesłyszących i niedosłyszących kształcących się w zawodzie technik organizacji usług gastronomicznych i kucharz,

  • ułatwi odbiór niesłyszącym i niedosłyszącym prowadzonych zajęć dydaktycznych poprzez wykorzystanie w trakcie zajęć wszystkich dostępnych materiałów edukacyjnych tj: aplikacji komputerowych, filmów, skanowanych zdjęć, map, schematów, tabel oraz wszelkich innych dokumentów,

  • podniesie atrakcyjność, jakość i efektywność procesu nauczania.

 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego