Menu główne:
Comenius - Crossing the Barriers [Przełamywanie Barier] Nowy projekt realizowany w naszej szkole razem z partnerami Z Niemiec, Austrii i Wielkiej Brytanii dalej...
Comenius - Europa w naszych rękach to program zakładający dotarcie ku pełni polepszającej życie przyjaźni między ludźmi poprzez budowanie poczucia własnej wartości i zaufania we własne siły.
To projekt realizowany w ramach programu Comenius przez osiem szkół z siedmiu krajów europejskich: z Niemiec, Rumunii, Polski, Bułgarii, Hiszpanii, Grecji i Turcji. Pierwsze spotkanie przedstawicieli szkół z Niemiec, Hiszpanii, Rumunii i Polski na seminarium kontaktowym w Mayschoss w Niemczech w roku 2008 zaowocowało rozpoczęciem realizacji projektu we wrześniu 2010 roku. Realizacja projektu trwała 2 lata i zakończyła się w 2012 roku.
Wszystkie szkoły biorące udział w projekcie były zarówno ośrodkami specjalnymi jak i szkołami realizującymi obowiązek kształcenia, do których uczęszczają dzieci upośledzone, ubogie, z rodzin imigrantów albo rodzin społecznie odrzucanych. Wielu z tych uczniów zagrożonych jest odrzuceniem z powodów rasowych bądź ksenofobii, gdyż brakuwało im poczucia własnej wartości i zaufania we własne siły. W projekcie sprawdziliśmy efektywność elementów sztuki teatralnej i cyrkowej, jako instrumentów służących rozwojowi zaufania we własne siły i poczucia własnej wartości wśród uczniów. Celem było także podniesienie poziomu ich motywacji do samodzielnego uczenia się i rozwoju umiejętności społecznych. Grupy uczniowskie bierące udział w projekcje różniły się wiekiem, indywidualnym poziomem rozwoju, narodowością i środowiskiem społecznym, w którym żyją. Nauczyciele i uczniowie uczyli się profesjonalnych technik cyrkowych, jako sposobu wyrażania uczuć poprzez siłę własnego ciała, bez używania mowy. Została stworzona europejska baśn. Główny bohater baśni musiał się zmierzyć z różnymi wyzwaniami, aby rozwinąć się z dziecka w dojrzałego mieszkańca Europy. Tą opowieść odegrali uczniowie z krajów uczestniczących w projekcie w końcowym cyrkowym przedstawieniu, otwartym dla publiczności. Uczestnicy przenieśli swoje doświadczenia do ich codziennego życia szkolnego, jako metody uczenia się różnych przedmiotów oraz stały element programów nauczania.
Ogólne cele naszego projektu:
* rozwinięcie poczucia własnej wartości związanego z językiem ciała i komunikacją poprzez doświadczenie własnej siły sprawczej i publicznej prezentacji
* wzmożenie motywacji: uczniom wolno zdobywać własne doświadczenia poprzez samodzielne wykonywanie rzeczy w obszarze pedagogicznie określonej sytuacji, co daje im zwrotną informację, co do ich własnych możliwości rozwoju.
* zachęcenie do wspólnoty i integracji poprzez współpracę uczniów o różnych zdolnościach i umiejętnościach.
* uczenie się poprzez doświadczenie własnego ciała i zmysłów oraz poznanie jego relacji w odniesieniu do fizyczności innych osób.
Szczegółowe cele projektu i problemy podejmowane w trakcie jego realizacji:
* poczucie jedności pomiędzy osobami w różnych krajach, rozwijane poprzez wysyłanie pocztówek, e- maili, kontakt za pomocą Internetu (Skype)
* poznanie charakterystycznych baśniowych opowieści z różnych krajów i wybranie typowej narodowej baśni, która przedstawiałaby rozwój poczucia własnej wartości i zaufania we własne siły swego bohatera.
* porównanie różnych narodowych baśni i odkrywanie podobieństw między nimi w trakcie wspólnej pracy w wielokulturowych zespołach, wypracowanie podstawowej struktury wspólnej Europejskiej baśni.
* zbudowanie opowieści z wstępem i zakończeniem, która połączyłaby wszystkie kraje uczestniczące w projekcie
* uczenie się o technikach cyrkowych, aby stały sie one elementem prezentacji naszej wspólnej Europejskiej opowieści.
* prezentacja cyrkowa na scenie, która będzie rozpowszechniana w formie płyt DVD, broszur i czasopism
* wdrożenie metod pedagogiki cyrkowej w obrębie szkół uczestniczących w projekcie i kontynuowanie Europejskiej współpracy poprzez wydawanie corocznego czasopisma
Pitagoras 2007 – Program pomocy osobom z uszkodzeniem słuchu
Informacja o zakupie urządzeń w roku 2009 przez Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Niesłyszących i Słabołyszących w Lublińcu w ramach programu Pitagoras 2007 dofinansowanych przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
Pozyskanie środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach programu „Pitagoras 2007 – program pomocy osobom z uszkodzeniem słuchu” umożliwiło kompleksowe wyposażenie w roku szkolnym 2009/2010 klasopracowni technologii żywienia (nr 1.8) w indywidualne urządzenia akustyczne wspomagające słyszenie oraz specjalistyczny sprzęt elektroniczny i oprogramowanie.
System FM klasowy obejmujący:
nadajnik – 1 sztuka,
odbiornik – 16 sztuk.
Są to urządzenia wspomagające słyszenie, działające na FM, będącymi indywidualnymi urządzeniami akustycznymi wzmacniającymi dźwięki zwiększają percepcję słuchową uczniów niedosłyszących, umożliwiając im tym samym prawidłowy udział w realizowanym procesie dydaktyczno-wychowawczym.
Specjalistyczny sprzęt elektroniczny i oprogramowanie, poszczególne elementy służące jego uzasadnionej rozbudowie, wpółpracujące ze sobą, obejmujące:
tablicę interaktywną z oprogramowaniem,
projektor multimedialny,
podstawę do tablicy interaktywnej,
kserokopiarkę.
Tablica Interaktywna SMART Board 680 wraz z projektorem i kserokopiarką, stanowiąc jedną całość pozwalają na:
wykorzystanie tablicy jako tradycyjnej tablicy suchościeralnej, ekranów projekcyjnych, tablicy samokopiującej oraz tablicy interaktywnej,
wszechstronną obsługę tablicy za pomocą klawiszy funkcyjnych,
możliwość prezentacji dowolnego obrazu cyfrowego,
pisanie na tablicy atramentem cyfrowym na aplikacjach, stronach sieciowych i materiałach wideo,
zapisanie swojej pracy w oprogramowaniu SMART Board jako zrzut z ekranu, modyfikowanie i wartościowanie jej,
wydrukownie i powielanie materiałów dydaktycznych,
dodanie przyszłych aktualizacji osprzętowych, takich jak przycisk sterowania projektorem.
Celem podjętych działań na rzecz pozyskanie środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach programu „Pitagoras 2007 – program pomocy osobom z uszkodzeniem słuchu” było:
unowocześnienie procesu nauczania uczniów niesłyszących i niedosłyszących kształcących się w zawodzie technik organizacji usług gastronomicznych i kucharz,
podniesienie atrakcyjność, jakość i efektywności procesu nauczania uczniów niesłyszących i niedosłyszących,
wyrównanie dysproporcji w osiągnięciach edukacyjnych uczniów z dysfunkcją słuchu kształcących się w zawodach technik organizacji usług gastronomicznych i kucharz, którzy w trakcie procesu kształcenia znajdują się w gorszych warunkach niż słyszący, jeśli chodzi o poznanie zewnętrznego świata i przygotowanie do życia społecznego, w tym do wykonywania zawodów w których się kształcą,
zwiększenie szans edukacyjnych uczniów niepełnosprawnych słuchowo w osiągnięciu pozytywnych wyników z egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe zarówno w części praktycznej, jak i teoretycznej,
wspomożenie niesłyszących i niedosłyszących absolwentów PSZS w sprostaniu w przyszłości wymaganiom i konkurencji na rynku pracy w dorosłym życiu.
Realizacja przedsięwzięcia przyniesie efekty dla:
a) uczniów:
zwiększy ich percepcję słuchową, umożliwiając tym samym prawidłowy, aktywny udział uczniów w realizowanym procesie dydaktyczno-wychowawczym,
ułatwi odbiór prowadzonych zajęć dydaktycznych,
umożliwi lepsze opanowanie wymaganych treści nauczania poprzez wizualizację zadań zbliżonych do tych, które wykonywane są na stanowisku pracy,
umożliwi efektywniejsze przygotowanie się do wykonywania wyuczonego zawodu,
wyrówna dysproporcje w osiągnięciach edukacyjnych w porównaniu z osobami słyszącymi, w zakresie poznania zewnętrznego świata, przygotowania do życia społecznego i wykonywania zawodów;
b) rodziców:
efektywniejsze przygotowanie ich dzieci do sprostania wymaganiom i konkurencji na rynku pracy ze słyszącymi w dorosłym życiu;
c) nauczycieli:
unowocześni proces nauczania uczniów niesłyszących i niedosłyszących kształcących się w zawodzie technik organizacji usług gastronomicznych i kucharz,
ułatwi odbiór niesłyszącym i niedosłyszącym prowadzonych zajęć dydaktycznych poprzez wykorzystanie w trakcie zajęć wszystkich dostępnych materiałów edukacyjnych tj: aplikacji komputerowych, filmów, skanowanych zdjęć, map, schematów, tabel oraz wszelkich innych dokumentów,
podniesie atrakcyjność, jakość i efektywność procesu nauczania.